novinky, informace

preventivní onko-gynekologické vyšetření

Prevencí rozumíme předcházení vzniku určitého onemocnění, případně předcházení vzniku komplikací tohoto onemocnění. Preventivní prohlídky v gynekologii jsou běžnou praxí.

K vyšetření žena přichází 1x za rok a sestává se z vyšetření v gynekologických zrcadlech, z palpačního gynekologického vyšetření, kolposkopie, cytologie, eventuálně i ultrazvukového vyšetření. Cílem preventivní prohlídky je depistáž (vyhledávání) gynekologických onemocnění, zejména rakovina děložního čípku, a to ve bezpříznakovém období.

• anamnesa

Při registraci zdravotní sestřička s pacientkou vyplní anamnesu. Anamnéza je soubor závažných údajů z pacientčina života, které by jakkoli mohly ovlivnit její zdravotní stav. Součástí anamnesy jsou i informace o menarché (prvním menstruačním krvácení), počtu porodů, samovolných potratů nebo interupcí,  gynekologických onemocnění, operacích, úrazech, alergiích: na léky, na desinfekce, na antibiotika, dále pravidelně užívané léky a také o rodinné anamneze, zejména o nemocech s dědičnou závislostí.

• preventivní vyšetření

vyšetření v jednorázových zrcadlech – v naší ordinaci používáme jednorázová vyšetřovací zrcadla, která se zavádí do pochvy a umožňují tak lékaři prohlédnout zraku jinak nepřístupná místa vnítřního genitálu – poševní stěny a děložní čípek a diagnostikovat tak poševní a cervikální záněty, nádory, poranění, jizvy, hodnotit vzhled sekretu, intenzitu krvácení apod. Speciální zrcadla pak lékaři umožnují provést kolposkopické vyšetření děložního čípku.

• cytologie

stěr z děložního čípku – při cytologickém vyšetření jsou setřeny buňky z povrchu děložního čípku a přenesené na sklíčko. Lékař provede odběr vzorků z povrchu děložního čípku a z kanálu děložního hrdla. Sklíčko se fixuje a zasílá do laboratoře, kde hodnocení provádí patolog. Spolupracujeme pouze s cerfikovanou akreditovanou laboratoří.

• kolposkopické vyšetření

principem kolposkopie je prohlížení povrchu děložního čípku speciálním mikroskopem-kolposkopem. Je nedílnou součástí preventivního vyšetření.

• palpační vyšetření

při palpačním vyšetření lékař prohmatává orgány malé pánve mezi prsty jedné ruky, zavedením do pochvy pacientky, a prsty druhé ruky, prohmatávající její podbřišek může tak zjistit patologické změny nebo bolestivost. Toto vyšetření se neprovádí u dívek co ještě neměly pohlavní styk.

naše pobočky

Hradec Králové